Sunday, January 25, 2009

ni untuk ANAS... yang tanye pasal pam..

aku nak kuar ni... tapi nak tulis review of pumps..
(based on reading kat forum.. coz aku tak try semua pam)

spectra 3-
cons: berat (tapi berat yg manageable coz 1 kilo).. takde battery option.. so kena carik power outlet....
pro: boleh double pump.. murah (rm350+)

medela swing- (single pump)
cons: mahal (RM600+ for single pump.... yg double pump is RM1600)
pros: ade battery option, ade 2-phase exppression... berat aku tak sure

medela PISA (pump in style advance)
cons: berat (3-4kg), mahal RM1600...
pro: ade battery option, ade 2 phase expression.... double pump

medela freestyle
cons: mahal (RM1700-2100), tak masuk officially kat mesia, so warranty tu masih waswas, ringan, double pump...
pro: the ultimate pump, 2 phase expression, boleh guna battery... boleh handsfree

medela mini electric (single pump)
cons: bising!... single pump Rm400, single pump only... (ade yg double, tapi baik beli swing).. takde 2-phase expression..
pros: lightweight, takde tube, boleh pakai battery....


spectra-i
ni baru... tapi aku tengok semalam.. kecik, lightweight,aku rase boleh pakai bateri... tapi only single pumping... so lebeh kurang cam medela mini-e jerr....


okeh aku nak gi jalan.. scroll down lagi (entry jan 20) utk citer lagi pasal pam ape yang aku guna.... atas ni aku list isu paling penting la... pada aku isu terpenting is ability to double pump..... kalau avent tu, aku benci sebab tak BPA free.. and also banyak spare parts nak kena pasang and cuci.. mane de masa aku nak cuci/pasang valve cinonet yg asik ilang je tu... tensen aku pam avent... kalau pam jarang2 and nak buat back up..boleh la pakai avent... tapi sedap pakai pam tu...

the end of review ..


anyways aku pun dah kena susu berdarah.... aku rase sebab kena gigit sebelum tu.... so ade la mende bleeding dalam tu...
bila pam kuar aa darah..... aritu sanaa pun kena....
rafiq tanye nak bagi ke minum.. kang amir kuar gigi taring hahaha cam raja bersiung...