Friday, January 15, 2010

replying to my sis's entry;
http://viviryokiworld.blogspot.com/2010/01/my-sickness.html

memang pressure betul nak puaskan hati bapak aku..
aku rase kitorang semua (adik beradik) ade nightmare if tak berjaya study oversea...
masa adik aku yg last tu nak interview MARA...
mak aku cakap.. "kalau ikram tak dapat gi oversea, ikram sorang je yg sucks.." (not sucks la.. but cant remember the words... in joking tones, but so stress if I was my brother lah... )

still remember this one conversation when I was 12 in ferry kat penang...
bapak aku cakap.. "nana besar jadik enginerr"
"no, I nak jadik pramugari"..
"tak .. kena jadik engineer"
me dalam hati ..."we'll see"
sejak aku form 1 lagi aku dah cakap "aku nak masuk MIT"
not that I know what MIT is ....


pastu aku rase sebab aku takleh nak please his standards..
so aku sentiasa terattracted to genius guys...
like my 4.0 pointer ex-bf.... and my MIT-grad husband...
masa form 5, cikgu suruh buat list 5 ciri-ciri yg kamu nak ade pada pasangan idaman and... no.1 dalam list aku.. PANDAI... orang lain semua letak alim, understanding, hensem ..whatever la... but i think aku je letak PANDAI as nombor 1...


susah la nak cerita.. komplex sangat cerita pasal sentiasa dipressure to perform ni.. effected my whole life.... too long to explain now at 2 am in the morning...


so basically walaupun die takde anak yang masuk MIT.. tapi ade gak son-in-law yang masuk MIT hahahahha...


wonder if I'll be that kind of high hope parent to AMir.....
masa amir baby2 lagi aku dah letak stiker "LITTLE PILOT ON BOARD" kat kete hahaha...

4 comments:

JumpSac Baby® Slings said...

Wow.. It sucks being you! (kidding..)
Ok what, at least you got the chance staying abroad for a while fully sponsored :p
I myself honestly hates exams..(sape yg tak ek?) Can't believe i succumbed to studying just to get myself straight As.. Which usuallynye tak straight la.. :p
I think As are over-rated (well, unless u nak jadik doctor ke.. Engineer like you ke.. laaa)
It made me less creative.
The other day my DH ckp, kalau Ari dah pegi skolah, and balik rumah says homework is boring and too much, he said he's gonna let it be. Oh nooo camne nak dpt scholarship camni?? Haha. DH said let's work on getting rich so we don't have to worry about tuition fees! Mak aiiii.. Fees is so mahalll! jauh tul fikir.. Hehe.
Ops, terpanjang pulak

Ariana said...

tak suck pon actually...
ended up I became engineer coz I wanted to... but crushing parents dream... huge burden for anak2 kan.. end up I jadik org yg takut nak fail. which is not good.

Ari already so clever laah hehehe.. so far ahead for kids his age.

Baiti Mustafa said...

serious mak ko cakap camtu kat adik ko?gile pressure siot..

well, aku rasa standard mak ko very high..kat opis pon..aku ni asek kena marah jek sebab tak pandai buat keje..haha.aku rasa dia glad aku dah berambus dr situ..tp legendary la kat opis yg bos nye anak pandai2..oversea belaka studynya.

but sometimes kena ada 'push' jugak. kasik sikit pressure baru bleh perform, don't u think so?

Anonymous said...

but this pressure made me a nerd in highschool.. expectation was high... pressure was definitely there n as i recall, there was one nervous breakdown b4 spm... cuz cuak trial x dpt straight A1..

imagine that...