Thursday, March 25, 2010

copied from this site:
http://thehoneybunch.blogspot.com/2010/03/air-mata-daripada-seorang-ibu-yang.html

Ibu itu akan meleleh air mata gembiranya tatkala menyaksikan anak yang baru dilahirkan boleh menyusu dengan sendiri hampir sempurna buat pertama kalinya.

Ibu itu akan meleleh air matanya tatkala menanggung keperitan akibat bengkak yang dialami pada payudaranya.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila khuatir susunya tidak mencukupi lebih-lebih lagi menerima pandangan orang lain yang boleh menggugat keyakinannya itu yang sebenarnya dia mampu.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila memikirkan demi tugas yang perlu dipikul memaksanya berjauhan dengan anaknya sementelah anaknya masih memerlukan susunya setiap masa.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila diri didorong dengan penuh semangat membara untuk terus menyusukan anaknya dan menyaksikan sendiri penat-jerihnya berbalas dengan anak yang membesar sihat.

Ibu itu akan meleleh air matanya ketika saat dia memerlukan pendorong dan pemahaman dari insan bernama suami untuk memenuhi matlamat susuannya, harapannya itu tidak kesampaian.

Ibu itu akan meleleh air mata gembiranya melihatkan stok susunya cukup untuk hari-hari seterusnya walaupun terpaksa meninggalkan anak di rumah pengasuh.

Ibu itu akan meleleh air matanya tatkala menahan kesakitan akibat gigitan tanpa niat bersebab dari si anak ketika sedang menyusukan tapi perjuangan tetap perlu diteruskan.

Ibu itu akan meleleh air matanya kerana perlu menghadapi pelbagai komplikasi dari pelbagai sudut dalam perjuangan untuk menyusukan anaknya dan dirinya sahaja yang tahu apa yang dilaluinya tapi demi semangat yang teguh, dia terus melangkah.

Ibu itu akan meleleh air matanya kerana kurangnya tidur dan menanggung badan yang sakit-sakit gara-gara memenuhi tuntutan susu daripada si anak.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila menyedari beransur-ansur kurang penghasilan susunya tanda perjalanannya itu akan berakhir.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila terpaksa menerima hakikat bahawasanya satu hari nanti gelaran ibu yang menyusukan anaknya yang disandang satu ketika akan tiada lagi.


aku bace ni menitik gak air mata...
senang je tersentuh...
tapi sayangnye, haprak tak apply kat aku...




memang aku stress bila susu sket etc etc... tapi aku tak penah nangis tersentuh..
aku penah nangis la BF related.. tapi nangeh sebab stress! rase nak quit.. rase apsal seksa sgt BF ni.. sampai aku hanya mampu terdampar takleh nak buat keje,xleh buat bende2 yg aku nak... tu jela.. basically nangeh sebab selfish reason...which I always got over myself and reminded why I'm doing it "best for baby"


tapi bila bace posting orang .. for sure la aku nangeh... how farra weaned.. how adrin weaned...how liza weaned...  menitik air mata aku.... tapi for myself, rase cam tak sabar je nak get it over with... aku rase aku belum "get it"  yet... sebab aku belum wean kan.... so skang asik fikir, aku akan nangeh ke..? dont think so... but logik je...

macam cosleep la... selama setahun 9 bulan amir tido in my arms.. yes in my arms.. under my ketiak.. on my boobs etc...mesti kena bersentuhan, if not die takleh tido... letih aku tau.. aku rindu nak peluk bantal gila2... hari sabtu pagi rafiq will take amir main kat park, so that I can have my peluk bantal time...   now dah 1 week amir tido on his tilam (exactly next to mine... takde gap pon..) .. aku boleh peluk bantal yahoo!!.. and I dont miss sleeping together at all (yet?)...i'm happy amir can sleep by himself, walaupun jarak die tak sampai 0.5 meter dari aku pon hahah.. and i'm happy that i can finally have some quality sleep !... and amir start tido on his own .. on his own.. bukan sebab aku ngajar/train.. die yg tetiba one day decided to grab a comforter, lay it down next to my side of tilam and slept there... bak kata farra, anak kucing pun dpt tido and cuddle ngn mak die... kenapa anak manusia kena sleep train tido asing2... babies should sleep with their mom until they are ready to sleep on their own! (I digress)...


anyways, I love BF-ing (most of the time)... but dont think i'll miss it kot... i dunno..
maybe aku in denial of how I will miss BF-ing...
but all weaning stories mmg buat aku menitik air mata aaa...

anyways.. yesterday.. the NAN tin finally opened at nursery... hahaha
coz aku lupa pam kat opis 1 sesi.. (tak lupa, malas sebnanye)
so dah start topup with formula kat nursery...
yang ni aku rase nak nangis...
saat amir terpaksa minum susu formula sebab mama amir malas nak pam... sebab mama amir dah give up/give in dengan kemalasan....
tapi aku sungguh muak muak muak nak pam...muak muak muak.. bosan bosan bosan..
tengok FS rase nak campak kat dinding je...
nak je cam formula by day and breastfeed night time only... so no pumping...
tapi masih ade sikiiiit lagi semangat dalam diri aku....
3 more months till 2 tahun....
have to push diri every single day...

aku period ni.. PMS kot nih... tah ape aku merapu tah ni...

2 comments:

JumpSac Baby® Slings said...

Just a bit more. Tahan k!
Amir still wants EBM in the bottle or cup, right? Teruskan berusaha k!
If not, jadik me dah tak pam.
Siang kasik fresh milk / full cream milk dutch lady. I'm not even supplying formula. I hope my decision is right.
I rasa formula taste tak se-fresh milk in it's original liquid form. Even the dutch lady susu tepung one.
Now mlm je on da boobs.
Ari just don't want EBM in bottle/cup/sedut with straw form. Sungguh tensen.
I'm partly sedih, partly happy coz takyah pump. But lama2, jadik happy betulll. Hehe. Don't be me ok!
So you, you go pump for 3 more months k!

Ariana said...

i nak jadik cam u ..
tapi malas gile nak study pasal formula.. suhu air, bape scoop, persiapan camne kalau gi jalan...


tu yg dok delay tu...
also nak kurus hahaha..
lipo gakla once a day