Tuesday, January 20, 2009

ENTRY for: SURIA.... sila bace..
papehal email aku kat couette@gmail.com
penat la nak sms...

aku pun busy.. so takleh nak elaborate panjang2..
so alkisahnye...

awal2 aku pun malasnye nak BF.. aku nak tido, suh la laki bagi susu ke ape..
hajat nak BF memang ade... tapi sentiasa jumpa halangan..
flat nipples aa, baby tanak latch... breast berdarah.. mastitis...engorgement...
pastu dulu aku pakai pam manual avent.. penatnye nak mengepam.. tangan ku sakit.. dah la tido pun tak cukup..

disebabkan aku malas nak deal dengan masalah latching/flat nipple tu...
memula aku decide nak jadik exclusively pumping mom je...
tapi slow2 skang dah boleh direct BF......
malam aku direct breastfeeding sambil baring and tido..
siang aku keje pam masuk botol utk dibawa ke babysitter next day..
so mende ni memang leceh... semua org pun kena usaha gigih utk BF....
tapi akan berbaloi... insyaAllah

START CERAMAH

awal-awal... susu memang akan banyak gile time pantang..
kena amek kesempatan.. pam je... every 3 hours... (kalau tak direct BF)...
kalau baby minum sikit, lepas tu terasa nak pam... pun boleh jugak..
yang ni simpan dalam fridge... buat la bekal for 3-4 hari...
susu dalam fridge tahan seminggu
kalau ade lebeh... simpan buat bekal freezer (tahan 3 bulan)... ikat elok2 dalam plasti sterile..
yang penting kena sentiasa empty your breast....
then the brain will know to produce more milk...
kalau tak kosong, brain akan ingat susu cukup.. so die tak suruh produce..

and kalau boleh guna dual pumping....
sebab kalau letdown, and pam 1 boobs je... yg seblah lagi sayang kalau tak terpam time letdown..
so kalau double pam... usually Rm1600++
aku ni takde modal.. so aku beli je pam spectra 3...
comfortwise kurang lembut...
tapi die banyak gile membantu aku...
aku rase kalau nak harap pam manual.. lama dah aku give up...



Specktra 3
---------------

kelemahan - berat 1 kilo, kena guna letrik (kalau takde letrik, takleh guna battery)
bagusnye - murah, double pumping,


website untuk beli (byk choice, ko pilih yg mane deal paling bagus lah
------------------------------------------------------------------------
http://www.momschoice.com.my
http://www.fabulousmom.com/ (yg ni ade jual spectra 7, hospital grade)
http://www.littlewhiz.com
http://www.babyparadise.com.my/
http://www.mylovelycloset.com/
http://www.susuibu.com/product

ada byk lagi website.. ko google la spectra 3.


CARA HANDSFREE (boleh pam sambil surf internet and husband jaga baby - rehat jap)
cara aku pam is... duduk atas kerusi... boh bantal atas peha aku..
Lekapkan corong kat boobs and boh atas bantal atas peha...
so ala-ala handsfree lah...
so aku boleh main internet sambil pam...
tapi ade jual bra handsfree.. die ade lubang kat tengah.. utk masukkan corong... tapi tak berbaloi ut kbeli aku rase..


UP-KAN SUSU
paling susah is time minggu sebelum aku nak period... susu memang jadik low....
kalau biasa boleh pam 7-8oz sekali pam..... masa seblum period... leh dapat 4-5 oz je (itu pun banyak... biasa 3-4 oz je)..
aku dah la period lepas 2 bulan.... hanco stock susu frozen aku kena guna....

nak kasik senang keluar.. seblum pam, tuam ngn towel panas.. or take hot shower...
jangan boh cold compress or ice (kalau engorgement pun)
and dont pun kobis utk ilangkan engorgement....
masa pam pun boleh urut2 sket...

pastu makan banyak oats, soya and longan.. and red dates..
pastu pam selalu walaupun kuar setitik dua...


and better pam kejap tapi selalu.. dari pam lelama tapi jarang.....
and kalau susah nak letdown masa pam... tengok la gamba/video anak kau....(kalau berjauhan)..
or tengok muka anak kau (kalau same room)...
or boleh buat breathing technique.. tutup mata and imagine susu nak keluar... (berkesan utk aku)

cara-cara aku simpan is...
yangnak guna for the next few days... aku boh dalam botol susu...bagila stock 3-4 hari...
yang lama punye aku boh depan sekali dalam fridge...
then yg 2nd lama... blakang yang lama tu... so nanti bila nak guna, akan guna susu yg paling lama dulu lah..
sebabnye aku malas nak label letak tarikh semua...



kalau ade susu extra pulak... masukkan dalam freezer...
the most economical way is... using playtex liner...
ade jual kat website atas tu...mende ni pakai buang.... ikat ngn getah, tapi aku guna zip tie (mende yg pak guard ikat beg masa nak masuk carrefour ke ape)



panaskan susu..... boh dalam air panas...
so disebabkan ini.. kau gunala botol susu yang BPA free... Avent tak BPA free...
botol yg BPA free ni, usually yg botol lembek2 or kaca.... botol keras and lutsinar cam avent tu tak BPA free...


Backup plan
aku punye backup pam is medela mini-eletrik.. sebab kecik and boleh pakai battery.. tapi die single pum je...
sayang je kalau letdown, susu meleleh kat breast yg tak dipump...
tapi sesuai bawak gi travel.. gi phuket aku bawak ni je.. coz plug thailand pun lain ngn mesia....


Future plan
tapi next time.. aku nak beli MEDELA freestyle...(kat mesia RM2199 kat first few years kat curve.. Rm1699 kat dalam forum.cari.com.my)
coz ringan, ade option for batteri, boleh melekat kat breast (boleh pump dalam keter time jam)...
and yang paling penting.. 2-phase expression.....yang boleh stimulate 2nd letdown..
so production susu akan bertambah...




Financial utk beli pam
lepas tu, kalau ko takde duit.. boleh main kutu utk beli pam....
selalunye main masa pregnant lah.....
ni web utk main kutu breastpump and info pasal BF.
takde la terasa berat sangat keluar duit....
http://forum.cari.com.my/forumdisplay.php?fid=262

kat sini pun banyak info pasal breastfeeding
http://www.susuibu.com

lagi satu aku nak bagi kau semangat...
MEMANG BOLEH KURUS KALAU BREASTFEEDING.....
aku makan cam gile pun berat surut... surut slowly lah...
sebab aku produce susu macam gile jugak..

setakat ni aku dah menghasut cousin aku, si eila tu beli... and also ofismate aku si sanaa tu beli.. tapi si eila tu dah start campo ngn formula lepas die gi oversea trip... sebab takde stock.... die beli pam ni masa baby umur dah 3-4 bulan kot....backup pam... pam guna garfu (jgn memain tektik ni hhahahhaa org terer je boleh buat)

sanaa... still fully BF.. die masih lagi ade engorgement, bloody milk, blocked duct... tapi still gigih berusaha lagi ngn bantuan pam spectra.. pon dah start period.. so mengalami masalah susu kurang bila nakperiod... baby 3 bulan... backup pam die medela harmony... tapi teringin nak beli swing..