Wednesday, December 16, 2009

1 year and 6 months of fully breastfeeding....
kene celebrate gaya Sanaa..
I WANT TO EAT CAKE.... !!! Reward myself...

Status:
Pumping twice a day at work...
10am = 7-9 oz
3pm = 6-8 oz
Supply sent to nursery: ~ 15oz

Status chilled:



Status frozen:



going back again to that controversial topic of breastfeeding vs bottle feeding...
ramai org kata BF mom ni ramai saiko and obsess... and pandang rendah org yg bottle feeding..

aku rase mmg ade.. tapi aku rase most are not...
sebab org salah ertikan our defensiveness as pandang rendah...
I dont care ape org lain buat... their choices kan.. org yg kalau boleh BF tapi choose nak formula.. sukati kau la labu.. wa tatak kisah pon....


but yang membengangkan breastfeeding mom ni is...
bila orang bagi komen...


"ala, ko boleh la breastfeed... susu kau banyak.. susu aku dah kering"


macamla magically je susu aku tu banyak...
hello!! org cam nak mati berusaha siang malam nak mantain supply susu tau...
banyak mende sacrifice tau...
suka hati je buat komen...
so aku rase komen-komen yang ignorant camni la yang membengangkan BF moms...
we just want to hear the truth....


"aku tak bf sebab aku malas nak pam.. leceh..."
"aku tak leh nak Bf fully coz keje aku susah nak pam"



senang citer kan...?
cara diorang ckp komen yg first tu ..
camla magik je susu banyak and easy je nak bagi 100% BF..
mane la BF moms yg macam nak bersusah payah tu tak bengang...
lagi pulak bila kita tau that person yg ckp tu tak berusaha pon ...
or memang amek ringan je.. malas nak pam....skip session sana sini..
malas nak direct feed.... senang je capai formula....
pastu ade hati nak bagi komen camtu...???
INI LA SEBAB UTAMA YANG PALING MEMBENGANGKAN...
cam buat2 tak paham lak kenapa susu ko sikit..



Sacrifices:
1. Tido malam... masa baby less than 4 months... memalam pun perlu bangun and pump/feed every 3 hours..
Imagine cannot sleep more than 3 hours straight..? taxing tau..


2. waktu bekerja... masa baby kecik and dah pi keje... tapi susu tak stabilize.. also pam every 3 hours.. kalau ade meeting..? heret la beg pam and botol2 and ice pack and cooler sana sini...kalau kat KLIA dulu... jalan sketnye jauh semata2 nak gi pam every 3 hours.. dahla surau baru tu, ade one time tu takde lampu.. pamla dalam gelap sorang2, and hangar plak mostly guys... horror jek..gi memana kena carik tempat nak pam and store.. buat la muka tak malu kat opis org lain..


3.nak gi sana sini leceh... nak gi gym lepas balik keje?
cannot unless gi carik ais sumwhere...
ade one time tu nak kuar ngn bebudak maahad...
kena heret susu ku and tupperware and setiap jam topup ice cubes..
nak gi tengok wayang ngn rafiq lepas klass jepun... pam dalam keter..
and bawak susu masuk wayang and mintak ais kat gsc...
nak gi jalan lebeh dari 4-6 jam... kena bawak pam and botol and the works...


4. makan minum nak kena jaga.. demam takleh makan antibiotik...
tahan jela sakit... unless kalau dah sakit sgt...
pastu kalau tak suka soya, ade moms yg paksa diri makan soya..
masakla lobak, longan etc etc... semua utk upkan susu balik...
kopi kena kurangkan.... ice blended mocha kena sacrifice..
air kena ingat nak minum sentiasa... paksa diri untuk minum... makan pun time2 takde selera, kena paksa diri makan (tp usually mesti selera nak mampus je)


5. sacrifice duit sket la beli pam bagus...
ni beli pam pureen rm50 nak expect buat frozen stock deep freeze scale??....
(tapi ade moms yg boleh, coz diorang sesuai ngn pureen pump)
duit nak beli pam pun tanak sacrifice.... pastu heran/komplen kenapa susu sikit..?
heran aku.. especially bila strollers/cots semua beli memahal and branded...



so point aku is (God willing)... you'll get what u reaped...
kalau tak buat keje/sacrifices, lagi nak harap susu melimpah ruah??....
think again.. orang yg layak nak komplen is orang yang dah berusaha...
aku pun kekadang skip session and kenkadang malas...
so bila susu sket.. kena salahkan diri sendiri aaa..
takde org lain lagi yg boleh disalahkan...


p/s: ni posting meluahkan perasaan tensen kat org2 yg tanak berusaha tapi lepas tu komplen....
ni kes sama la cam org beli ringsling murahan RM30 cap ayam.. pastu komplen tak selesa, slipping, susah nak adjust, sakit bahu etc etc...
lepas tu nak kondem babywearing (baik aku pakai stroller je, slings sucks... look at my expensive strollers.. anak I suka barang2 branded je).....
bengong tul org org camni....

6 comments:

Hanim said...

Congrats momma!!
18 mths dah ek? My BF and pumping journey ended at 18 mths :(
At that time ppl dok kecoh2 about weaning, my Arianna decides to do it on her own.

Good luck in the rest of your journey... may Amir wean off on his terms :)

SAYS Singapore said...

Good post! And banyak justification yang memang sangat2 bagus... Insyaallah, I want to be a full-time BF mom jugak selama mungkin :)w

roshda said...

hi...
i pon alami mende yg sama.. kat my ofis i sorg je yg pam susu n i ni 1st baby.. so seme org mcm heran x heran la.. sbb xde lagi kat my dprtmnt yg bg susu ibu penuh kat anak2 dorg.. dorg ckp ayat tu la "byk susu x pe la, akak ni abis pantang je susu kering' ishhh nak je i skolah kn dorg mane de istilah susu kering sendiri.. huhuhu tp kang kata ape lak kn.. pastu siap ckp 'eh mcm pam susu lembu jek' cehhh.. i pakai s3 x pe la pe dorg nak ckp kn.. pekak kn tlinga kuatkn smgt huhuhu... i pon baru lg.. byk lagi nak blaja.. ske ur blog sgt byk info.. :D

~*mrsnzam*~ said...

ermm..bnyk nye
.. saya pon tgh try nak mnambahkan susu lagi.

saya lagi bess..tgh2 pam susu kat surau opis, ada org pmpuan tua mcm kerek2 kata 'jgn smpai susu tu jatuh kat karpet , sebab susu tu salah satu najis kecik.'ermmm..
rasa nak tarik je tudung org tua tuu..

lagi kecikkk ati nih. dia tak tau agaknye, mak dia dulu bg najis kat dia gak. nak je jwp mcm tuh.

cikCha said...

kagum laa...leh buat tips ni...
=)

salsabeelasofiyyahsakeenah said...

wow..sukanya saya entry ni.

eh salam, saya jumpa blog awak masa mundar mandir gugel cari info psl bf. saya baru dalam arena bf. baby baru 50 hari. next week nak masuk keja dah. dulu pakai spectra 3 ye? saya baru beli. ok ke spectra? nak beli fs terus cam tak sampai hati lak nak kuar duit selepuk kuikuikui..so far saya ada avent manual n spectra :) saya letak link kat blog saya ye, saya suka baca :D